Bladluis bestrijden zonder gif

Zoekmachine optimalisatie; SEO

Door SWiF
Geplaatst op 28 september 2017

Er zijn wereldwijd naar schatting zo'n biljoen websites. Oftewel duizendmiljard... Het aantal Nederlandse websites ligt ergens tussen de twee en drie miljoen. Het zijn duizelingwekkende getallen, maar ze geven wel een beeld van wat er schuil gaat achter de zoekresultatenpagina's van Google. 

Om met jou website een kans te maken ergens in de top van die zoekresultaten tevoorschijn te komen, zul je aan een flink aantal voorwaarden moeten voldoen. Zo moet de website technisch in orde zijn, relevant zijn voor het onderwerp waar op is gezocht en een goede reputatie hebben opgebouwd. Dit soort facetten, die bepalen wat de 'ranking' is van je website in de zoekresultaten, kunnen beïnvloed worden met behulp van zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimization).

In dit artikel bespreken we hoe je zoekmachine optimalisatie kunt inzetten om de ranking van jouw website positief te beïnvloeden. Maar eerst geven we nog wat meer inzicht in wat er op de zoekresultatenpagina's van Google gebeurt.

Wat gebeurt er bij een zoekopdracht in Google?

Iemand vult een zoekwoord of combinatie van zoekwoorden in
Dit gebeurt wereldwijd 40.000 keer per seconde. In een fractie van een seconde presenteert Google alle internetpagina's die deze term(en) bevatten, gerangschikt van meest relevante naar minst relevante pagina.

Helemaal bovenaan worden betaalde advertenties getoond
Deze zijn te herkennen aan het Adv. label. Uit onderzoek blijkt dat slechts 10% van alle klikken op zoekresultaten een advertentie betreft; de overige 90% klikt op de zogeheten 'organische' (onbetaalde) zoekresultaten.

Het belang van een goede positionering in de organische zoekresultaten
Ongeveer 50% van alle clicks gaat naar de bovenste drie organische resultaten. En slechts 8% kijkt verder dan de eerste pagina. Zorg er dus voor dat jouw website op de juiste zoektermen op de eerste pagina, of beter nog, in de top 3 staat.

Hoe komt jouw website bovenaan in de organische zoekresultaten?
Google gebruikt meer dan 200 factoren om de relevantie van jouw website te bepalen. Het draait uiteindelijk allemaal om het begrip vertrouwen. Google wil haar gebruikers de beste en meest relevante resultaten bieden en heeft dus vertrouwen nodig in jouw bedrijf en de content die op jouw website te vinden is.

Hoe win je het vertrouwen van Google?
Het simpele antwoord: door daadwerkelijk waarde toe te voegen aan het internet. Google kijkt naar de kwaliteit van de content, de autoriteit van het domein en de relevantie met betrekking tot de specifieke zoekopdracht. Daarnaast wordt de vindbaarheid van je website voor een groot deel bepaald door hoe deze technisch gebouwd is.

Verbeter je vindbaarheid door zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zorg dat er continu actief aan je content en autoriteit wordt gewerkt. Gebruik de juiste zoektermen, schrijf relevante teksten, zorg ervoor dat andere websites naar jouw website linken, ben actief op Social Media en houd je aan de (technische) richtlijnen die Google heeft bepaald.

Drie pijlers van zoekmachine optimalisatie

Het is bekend dat er ongeveer 200 factoren zijn die de ranking van je website in Google bepalen. Veel van die factoren vallen binnen de drie pijlers die het solide fundament van een gedegen SEO strategie vormen; techniek, content en autoriteit.

1. Techniek

De beoordeling van jouw website wordt gedaan door een robot van Google met de inspirerende naam Googlebot. De eerste voorwaarde waaraan je website moet voldoen om een goede beoordeling te krijgen, is dus dat de site technisch goed in elkaar zit en door Googlebot makkelijk geïndexeerd kan worden. Het gaat er dan met name om dat de HTML-elementen die de structuur van je website bepalen op de juiste manier worden ingezet. Zo ontstaat een duidelijk navigatie en per pagina een heldere indeling van de content.

Daarnaast hecht Googlebot er veel waarde aan dat de informatie op de website op een leesbare manier wordt aangeboden, onafhankelijk van het type (mobiele) apparaat waarmee de website bezocht wordt. Het optimaliseren van websites om iedere willekeurige schermbreedte optimaal te benutten, wordt aangeduid met de term responsive webdesign. Google wil haar gebruikers niet alleen de meest relevante informatie over een bepaald onderwerp aanbieden, maar ook de best leesbare. Onderschat het belang van een responsive website dus niet.

Een andere belangrijke factor die technisch in orde moet zijn, is de laadsnelheid van de site. Websites met lange laadtijden worden door Google vanzelfsprekend lager gerankt dan websites die binnen een mum van tijd laden. Ook hier geldt weer dat een fijne gebruikerservaring essentieel is voor Google. De websites die bovenaan de zoekresultatenpagina's worden getoond, moeten dus aan deze voorwaarden voldoen om te voorkomen dat gebruikers ontevreden zijn met de resultaten die ze voorgeschoteld krijgen.

2. Content

Content is hét toverwoord als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Content is vanalles; een stuk tekst, een video, een afbeelding, een document. Het is een stukje relevante informatie dat antwoord geeft op een vraag. De vragen worden door middel van zoekwoorden gesteld via zoekmachines. Een voorbeeld:

Je hebt last van bladluis. Jij niet, maar je planten. En je wilt de bladluizen graag bestrijden, maar het zou een mooie bijkomstigheid zijn als de betreffende plant blijft leven. En je vindt het milieu belangrijk. Zo ben je. In dat geval zou je in Google de zoekwoordencombinatie bladluis bestrijden zonder gif kunnen typen. Waarmee je in feite naar een antwoord zoekt op de vraag Hoe kan ik bladluis bestrijden zonder daarbij gif te gebruiken? 

Het is in het belang van Google om jou direct het best mogelijke antwoord op die vraag te geven. Wat moet je dus doen om bovenaan te komen in Google? Juist, het best mogelijke antwoord op die vraag geven. Dat kan een uitgebreid artikel zijn over het bestrijden van bladluis met natuurlijke producten. Of een video waarin je verschillende gif-vrije bestrijdingsmiddelen test. Of een overzicht van producten met productbeschrijvingen. Kortom; content die relevant is voor iedereen die met deze vraag zit. Voeg dus daadwerkelijk waarde toe met de informatie die je op je website geeft en Google zal je belonen. In hun eigen belang.

3. Autoriteit

Op basis van de vorige paragrafen zou je dus kunnen stellen dat een technisch goede website en waardevolle content een garantie zijn voor een hoge positionering. Toch is dat niet altijd het geval. Dit heeft alles te maken met de derde pijler: autoriteit.

De betekenis van het woord autoriteit is online exact hetzelfde als offline. Wanneer is iets of iemand offline een autoriteit? Op het moment dat iemand langdurig heeft aangetoond over een bepaalde expertise of kennis te beschikken en wanneer een grote groep mensen die expertise onderkent. Als we dit doortrekken naar online autoriteit, dan kunnen we dus in ieder geval vaststellen dat nieuwe websites altijd tijd nodig hebben om autoriteit op te bouwen. Ze hebben immers nog niet langdurig kunnen aantonen dat hun content vanuit een bepaalde expertise of kennis is geschreven. De factor autoriteit is dan ook de reden dat SEO-experts hun klanten er altijd direct op wijzen dat zoekmachine optimalisatie een lange termijn strategie betreft.

Het andere kenmerk van autoriteit is voor SEO minstens zo belangrijk; een grote groep mensen moet de expertise onderkennen. Offline wordt dit in belangrijke mate bepaald doordat mensen anderen gaan doorverwijzen. "Heb je een tennisarm? Ik weet een hele goede gespecialiseerde fysiotherapeut!". "Zoek je een cadeau voor je nichtje? Ik ken een hele toffe speelgoedwinkel met handgemaakt houten speelgoed". Als we dit doortrekken naar online autoriteit, dan kunnen we dus in ieder geval vaststellen dat verwijzingen vanuit andere websites nodig zijn om autoriteit op te bouwen. Het gaat dan dus om links; verwijzingen die voor Google inzichtelijk zijn.

Wil je dus écht meedoen in de toppostities van Google? Toon dan voortdurend je kennis en expertise en zorg ervoor dat mensen jouw content zo waardevol vinden, dat ze anderen er naar gaan doorverwijzen.

Jouw website beter vindbaar?

Het is mogelijk om gericht te werken aan je vindbaarheid en de positionering van jouw website in de zoekresultaten positief te beïnvloeden. In dit artikel hebben wij willen aantonen dat dit echter geen kwestie is van snelle aanpassingen of gewiekste trucjes, maar van een lange termijn strategie waarbij gewerkt wordt aan de techniek, content en autoriteit van je website.

Ben je op zoek naar een bedrijf dat deze complete SEO strategie voor jouw website kan toepassen? Klop dan eens aan bij SWiF Webdesign te 's-Hertogenbosch voor een kop koffie en een goed gesprek over het bestrijden van bladluis. Zonder gif.

d